Toimintamme
Tukikotimme
Tukikoti Tasapaino ja Pauliina ovat ympärivuorokautisia lastensuojelulaitoksia, joiden toiminta on keskittynyt lasten ja nuorten neuropsykiatristen häiriöiden; ADHD:n, ADD:n, Aspergerin synrdooman, Touretten oireyhtymän, autismin kirjon ja aistitoimintojen häiriöiden hoitoon.
Henkilökunta
Toiminta-ajatus
Kuntoutuksen/valmennuksen pohjana on ratkaisu- ja voimavarakeskeinen asiakkaan myönteistä kehitystä tukeva lähestymistapa.
Toiminta perustuu asiakkaan arjen- ja elämänhallintaa, ihmissuhdetaitoja sekä itsetuntoa kehittäviin kuntoutusmenetelmiin.
Kuntoutuksen/valmennuksen periaatteena on, ettei kuntoutus muodosta yhtä tarkasti määräytyvää menetelmäkokonaisuutta vaan tarvittavat keinot määritellään ja luodaan tapauskohtaisesti.
Tavoitteena on opastaa ja tukea asiakasta siten, että asiakkaalla on mahdollisuus oppia ja omaksua uusia toimintamalleja ja –tapoja arjenhallinnan parantamiseksi. Tavoitteena on myös asiakkaan ali- ja/tai ylisuoriutumisen tasapainon saavuttaminen.
Tukikoti Tasapaino ja Pauliina on erikoistunut hyödyntämään oirehtivien lasten ja nuorten arvioinnissa sekä kuntoutuksessa:
Kulttuurisia toimintamenetelmiä
- kädentaidot
- luovat menetelmät
- musiikki
- taide- sekä harrastepainotteinen toiminta
- tiede
Ekopsykologiaa / eläin- ja luontopainoitteiseen toimintaa
- Green Care –menetelmät
Toimintaperiaatteet ja työideologia
- Yksilöllisyyden ja persoonallisuuden huomioiminen, hyödyntäminen ja arvostaminen
- Tosiasioihin sekä tasa-arvoisuuteen pohjautuva ote
- Luovuus
- Positiivinen asenne sekä siihen pohjautuvat kokemukset
- Vahva tavoite- ja ratkaisukeskeisyys
Tavoitteet
- Asiakkaiden persoonallisten voimavarojen löytyminen sekä niiden käyttöön ottaminen
- Asiakkaiden toimintakyvyn vahvistaminen sekä sen palauttaminen
- Syrjäytymisen ehkäiseminen
- Asiakkaiden kouluttautuminen/työllistyminen
- Moninaisten elämän eri osa-alueiden haasteiden voittaminen
- Sosiaalisten investointien seurauksena tuottavien vaikutuksien aikaansaaminen
- Asiakkaiden oman paikan löytyminen yhteiskunnassa
Toiminnan kulmakivet
Voimaantumisprosessi
Tiimin henkilökohtainen esittely
- Voimaantumisprosessimalli
- ”5Verkko” –ongelmanratkaisumalli
Kuntoutus
Kuntoutus on tavoitteellinen prosessi, jossa tarkoituksena lapsen ja vanhempien tukeminen hyvän fyysisen, psyykkisen sekä sosioemotionaalisen toimintatason löytymiseksi, sen saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi.
Kuntouttavassa toiminnassa otetaan huomioon kasvun- ja kehityksen yksilölliset tekijät, fyysiset- , psyykkiset- ja sosiaaliset näkökulmat, jotka painottuvat asiakkaan eri ikäkausina eri tavoin.
Perustuu perustaitojen harjaannuttamiseen, järjestelmällisyyteen, positiivisen hyvään vuorovaikutukseen, itsetunnon ja minuuden tukemiseen, yksilön oman toiminnan ohjaamiseen sekä ryhmätoimintaan.
Tavoitteena on lapsen ja perheen toimintaedellytysten ja -vaihtoehtojen lisääntyminen, parempi toimintakyky ja selviytyminen sekä elämäntilanteen konkreettinen koheneminen.
Lapselle ja perheelle on tavoitteena luoda myös mahdollisuus elää omaa persoonallisiin tekijöihin pohjautuvaa lapsuuttaan ja elämäänsä löytäen tätä kautta oman paikkansa yhteiskunnassa.
Psykiatrinen työote
- Sairaanhoitajan toiminta on kokonaisvaltaista ja yksilöllistä asiakkaan auttamista. Olennaisena osana on vuorovaikutuksessa oleminen ja siinä korostuvat erityisesti myönteisyys ja positiivisen palautteen antaminen.
- Toiminnalla pyritään terapeuttisen yhteisön luomiseen, jossa uskotaan asiakkaan omiin mahdollisuuksiin ja täten tuetaan asiakkaan itsetunnon ja voimavarojen kasvua sekä kehitystä.
- Toimintaprosessi mukailee hoitotyön prosessimallia, jossa vaiheet etenevät jatkumona; syklisenä prosessina, joka tulee valmiiksi vasta ongelman kokonaan ratkettua.
- Oleellista on asiakkaan ja perheen havannointi. Havannointi on objektiivista sekä tosiasioihin perustuvaa ja havannointiin limittyy asiakkaan ja perheen kokonaisvaltainen tarpeiden arviointi.
Oleellista on myös tarpeiden ja ongelmien priorisointi. - Sairaanhoitaja osallistuu arjen toimintaan, suunnitelmien ja tavoitteiden luomiseen, niiden saavuttamiseen (jatkuvuus) sekä arviointiin.
- Toiminnassa käytetään pääsääntöisesti supportiivisia auttamismenetelmiä, jolloin asiakkaan ympäristön muutokset ja käytöksen tasapainottaminen on realistisinta ja mahdollista.
- Sairaanhoitaja tekee osaltaan asiakkaasta ja perheestä lausunnon tavoite- ja kuntouttamissuunnitelman tueksi.
Vaiheet
ALKUNEUVOTTELU
- perhe, sosiaalitoimi, yhteistyötahot sekä Tiimimme
ARVIOINTI
- menetelmät
TAVOITE- JA KUNTOUTTAMISSUUNNITELMA
- luodaan sosiaalitoimen asiakassuunnitelma huomioiden yhdessä asiakkaan ja perheen kanssa
KUNTOUTUS
- menetelmät
- konkreettinen ”ruohonjuuritason” arjen apu; käytännön arjenhallinta, taloudenhoito, virastoasiat, yhteistyötahot sekä sukulaisverkoston huomioiminen
- tuki
- opastus, juridinen apu
- harrasteet / oma persoonallisuus
VÄLIARVIOINNIT ja SUUNNITELMAN MUOKKAUS, UUDELLEENLUONTI
- yhdessä asiakkaan kanssa
NEUVOTTELUT
- yhdessä perheen, sosiaalitoimen ja yhteistyötahojen kanssa
TAVOITTEIDEN SAAVUTTAMINEN, ARVIOINTI
LOPPUNEUVOTTELU
MAHDOLLISEN YHTEISTYÖJATKUMO -SUUNNITELMA
JÄLKISEURANTA
ASIAKKUUS PÄÄTTYY
Käytettävät menetelmät
Menetelmillä pyritään selvittämään lapsen fyysinen-, psyykkinen sekä sosiaalinen taso ja niiden vaikutus asiakkaan omaan arjenhallintaan.
Arjenhallinnan kokonaisvaltaisuus huomioiden, menetelmillä arvioidaan myös aikuisen/-ten vanhemmuutta sekä vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta; kasvatusnäkemyksiä sekä motivoituneisuutta läsnäoloon ja huolenpidon antamiseen.
Menetelmät tuottavat tietoa, joka hyödynnetään varsinaisen neuropsykiatrisen kuntoutuksen suorittamiseksi.
DIALOGINEN ASIAKASTYÖ (Mönkkönen 2007)
- luoda asiakkaan ja työntekijän välille dialoginen vuorovaikutus, jossa toteutuu luottamuksellinen suhde. Vastaanotettavaa tietoa ei koeta uhkana eikä asiakas koe eriarvoisuutta vaan osallistujilla on luottamuksellinen tasa-arvoisuuteen pohjautuva asiakas/työntekijäsuhde.
- tavoitteena on aikaansaada uusi ymmärrys.
- pyritään luomaan mahdollisuuksia , näkemään uusia vaihtoehtoja ja herättämään oivalluksia, joiden pohjalta asioita voi järjestä uudelta pohjalta.
HAVANNOINTI
- fyysinen
- puhelimitse
VUOROVAIKUTUS JA SOSIAALISET TAIDOT (Kauppila 2005)
- kommunikointi ja sen opettelu
- sosiaalisen kyvykkyys
- sosiaalinen havaitseminen ja herkkyyden kehittäminen
- empatia
- peruslähtökohtina ovat: ohjaava, joustava, auttava, hoivaava, turvautuva ja luottava vuorovaikutus
OMAOHJAAJUUS
SÄÄNNÖLLISET HAASTATTELUT JA MENETELMÄ –lomakkeet
- ennen, nyt ja tulevaisuudessa
- päihdehaastattelu
- elämän peruspilarit
- huolta aiheuttavat asiat (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, taloudellinen, koulutus/työ)
- verkostokartta
- masennustesti
MORENON VANHEMMUUDEN ROOLIKARTTA
- huoltajan rooli
- rakkauden antajan rooli
- ihmissuhdeosaajan rooli
- rajojen asettajan rooli
- elämänopettajan rooli
MIM – VUOROVAIKUTUS VIDEOARVIOINTI (Maria Marschale 1960)
TAVOITE- JA KUNTOTTAMISSUUNNITELMA
- luodaan lapsen ja vanhemman välinen oma vuorovaikutuksellinen ja turvallinen hoitokontakti
- tuetaan vanhempaa huolehtimaan omasta psyykkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnistaan
PISTEYTYS
- arjenhallinta
- vanhemmuuden toteutuminen
BEARDSLEEN PERHEINTERVENTIO
- menetelmät estää muiden perheenjäsenten sairastuminen
LUOVAT TOIMINNOT
- kuvataide
- musiikki
- kädentaidot
ENNALTAEHKÄISEVÄ TYÖOTE ARJESSA
JURIDINEN APU TARVITTAESSA
RAKENTAVAN PALAUTTEEN ANTAMINEN
”ELLEI TOIMIVAA MENETELMÄÄ OLE, SE KEKSITÄÄN & LUODAAN!”

Ekopsykologiaa / eläin- ja luontopainoitteista toimintaa »
- Eläinavusteinen sosiaalipedagogia
- Green Care –menetelmät

Kulttuurisia toimintamenetelmiä »
- kädentaidot,
- luovat menetelmät
- musiikki
- taide-, tiede- sekä harrastepainotteinen toiminta
Tukikoti Tasapaino
Koivukatu 13
30100 FORSSA
Puh. (03) 4220 330 (24h)
Gsm 050 408 9445 (24h)
fax (03) 4220 331
Tukikoti Pauliina
Toivontie 9
31600 JOKIOINEN
GSM 050 – 408 9315 (24h)
GSM 044 – 703 1445 (24h)
pauliina@tukikoti.fi
